PPS auttaa Vantaalle saapuneita ukrainalaisia

PPS auttaa Vantaalle saapuneita ukrainalaisia

Pakkalan Palloseura haluaa seurana osoittaa tukensa Ukrainalle ja ukrainalaisille Suomessa. Vantaalle on saapunut ja saapuu koko ajan ukrainalaisia turvaan sodalta. Heistä suuri osa on lapsia ja nuoria. Kutsumme heidät lämpimästi tervetulleeksi seuramme jäseniksi ja mukaan joukkueisiin. Seurassa on halu auttaa myös muita tukea tarvitsevia tahoja.

– Meillä Pakkalassa on mahdollisuus tukea heitä seuratoiminnan avulla ja puitteissa. Haluamme tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuuden kiinnittyä uuteen arkeen ja yhteisöön täällä. Olemme luoneet toimintamallin, jolla lapsilla ja nuorilla on hyvin matala kynnys tulla mukaan, kertoo seurakoordinaattori Risto Tikka.

Palloliitosta todettiin, että eräs suurimmista kulttuurieroista Suomen ja Ukrainan välillä saattaa olla, että Ukrainassa urheilu on edelleen suurelta osin organisoitu koulujen ja valtion kautta, joten Ukrainassa seuratoiminta ei ole lapsille niin tavallista kuin Suomessa. Siksi ukrainalaisperheille saattaa tulla yllätyksenä tieto siitä, että jalkapallotaustasta riippumatta Suomessa kaikki lapset ovat tervetulleita seurojen jalkapallotoimintaan.

Kannustamme siis kaikkia jalkapallotoimijoita jakamaan mahdollisuuksiensa mukaan tietoa suomalaisesta urheilutoiminnasta ja erityisesti siitä, että pakolaiset ovat tervetulleita mukaan. Urheilutoiminta voi olla erityisesti lapsille hyvä tapa jatkaa ”arkirutiineja” vieraassa maassa ja auttaa heitä jaksamaan sekä löytää lohtua vaikeassa tilanteessa. (palloliitto.fi)

Pelaajien vastaanotto Pakkalan Palloseurassa

Haluamme seuran puolesta luoda uusille ukrainalaisille pelaajille ja heidän perheilleen mukavan alun meidän seurassa, joten olemme koonneet seuratoimijoille ohjeet pelaajien vastaanottoon sekä varustekeräykseen.

– Seurassamme aloittaa pelaajia, jotka saavat harrastaa kuluitta ja teemme seuran sisällä tarvelähtöisiä kohdennettuja varustekeräyksiä. Eli keräämme tuleville pelaajilla jalkapallovarusteet lahjoituksena keskitetysti seuran kautta, sillä oltuamme yhteydessä eri tahoihin saimme ohjeita, että tämä olisi paras tapa toimia. Moni taho tekee erilaisia keräyksiä ja paikoin varastot jo pursuavat tavaraa.

Ukrainalaisten avun lisäksi haluamme auttaa myös muita avuntarvitsijoita ja tulemme järjestämään kesäsesongin mukaisen harrastusväline ja -vaatekeräyksen huhtikuun alussa. Tämä kohdennetaan Suomeen saapuville ukrainalaisille sekä Hope ry:lle, joka auttaa vähävaraisia ja äkillisen kriisin kohdanneita lapsiperheitä (joissa 0-17 vuotiaita lapsia) sekä huostaanotettuja lapsia. Toinen varustekeräyksen kohde on Suomen Icehearts ry, joka tekee erittäin tärkeää ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä.

Muiden seurojen kokemusten pohjalta on luotu ohjeet joukkueille ja pyritään huomioimaan se, että Ukrainassa ei ole vastaava seurakulttuuria ja kielimuuri voi olla ajoittain välissä. Joukkueita ja seuran toimijoita opastetaan pelaajien ja heidän perheidensä vastaanotossa. Sovitaan joukkueissa yhteyshenkilöt ja panostetaan sisäiseen viestintään kaikilla tasoilla.

– Jalkapallo on tavallaan meidän yhteinen kieli, mutta ryhmäytyminen voi viedä hetken. Haluamme, että pelaajat kokevat itsensä tervetulleeksi ja huomioimme myös vanhemmat, joilla on myös tarve uusille verkostoille. Hymy ja ystävällisyys on tässä tilanteessa tärkeitä asioita!, toteaa Risto Tikka.

Tehokas tapa auttaa on myös lahjoittaa rahaa tunnettujen organisaatioiden hätä- ja katastrofirahastoihin, jotka kohdentavat avun myös paikan päällä kriisialueilla.

Lisätietoja ja kysymykset aiheesta:

Risto Tikka
risto.tikka@pakkalanpalloseura.fi