TiPS ja PPS yhteistyö: yhteinen kilpapolku alkaen poikien U12-ikäluokkasta 2024

TiPS ja PPS yhteistyö: yhteinen kilpapolku alkaen poikien U12-ikäluokkasta 2024

Seurat ovat päättäneet pilotoida yhteistä kilpapolkua. Ensimmäinen ikäluokka, jonka kanssa YJ joukkue toteutetaan, on 2012-syntyneet pojat. TiPS ja PPS pelaajista muodostetaan ensi kaudelle PPS/TiPS YJ1 ja YJ2 joukkueet Palloliiton U12 sarjakarsintoihin.

”Olemme pitkään pohtineet erilaisia pelaaajapolkutapoja niin drop-out ilmiöön kuin kilpapolulle. Päätimme pitkien harkintojen jälkeen perustaa yhteistyössä oman kilpaväylän, jota nyt 2012 syntyneet pojat pääsevät aloittamaan. Molemmat seurat ovat mahdollistaneet hyvän harrastusmahdollisuuden lähinnä haaste-ja harrastustasolla hieman vanhemmissa ikäluokissa ja pienimmissä (nuoremmissa) meidän mielestä pelaajat ovat lähteneet alueeltamme pois aivan liian aikaisin kilpajalkapallon perään. Täten haluamme mahdollistaa myös alueen kilpailukykyisille / tavoitteellisille / lahjakkaille pelaajille polun omalla alueella toteuttaa unelmiaan”, toteaa PPS valmennuspäällikkö Mauricio Soto.

”Alueellamme on paljon jalkapalloseuroja, jotka ovat viime vuosina kilpailleet keskenään alueen herruudesta samoissa Palloliiton sarjakarsinnoissa. En itse näe lähiseurojamme kilpailijoinamme. Keskinäisen kilpailun sijaan yhteistyötä tehden voimme mahdollistaa alueellemme kilpailullisen polun pelaajillemme ja kilpailla isompien alueiden herruudesta yhdessä. Seurastamme ja muista alueen seuroista kilpapelaajat ovat poistuneet pääosin 12-14 vuotiaina. Vain yhteistyöllä voimme pitää pelaajat alueella”, kertoo TiPS valmennuspäällikkö Toni Valido

Yhteistyön avulla seurat kykenevät hyödyntämään molempien seurojen olosuhteita sekä panostamaan valmennukseen. Valmennuksesta vastaavat vuorovuosin seurojen päälliköt. Joukkueiden hallinnointi on järjestetty vuorovuosin siten että 2012 syntyneitä hallinnoi Pakkalan Palloseura ja mikäli tämä todetaan hyväksi tavaksi niin tulevaa 2013 syntyneiden joukkuetta kaudella 2025 hallinnoi Tikkurilan Palloseura.

”Olemme luoneet seurassa kilpajoukkueet 50–60 pelaajan massasta. Jatkossa U12 vaiheessa kykenemme muodostamaan kilpajoukkueet 100–130 pelaajan massasta, kun lyömme PPS:n kanssa sarjakarsintojen alkaessa hynttyyt yhteen. Yhteistyössä on sovittu että 70% joukkueen pelaajista tulee olla Tikkurilan Palloseurasta tai Pakkalan Palloseurasta, haluamme luoda mahdollisuuden omille pelaajillemme kilpapolkuun. Kilpapolun lisäksi seuroissamme jatkaa perustason joukkueet, jotka tarjoavat jatkossakin hyvää haastetason toimintaa”, toteaa Valido.

”Yhteistyössä on voimaa ja se avaa aina uusia ovia sekä mahdollisuuksia. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tämänhetkistä TiPS/PPS B-poikien YJ joukkuetta. Tavoitteellisempi ryhmä johtaa tällä hetkellä P17 ikäluokan Kakkosta ja on kovaa vauhtia nousemassa valtakunnalliseen Ykköseen.

Tämän joukkueen toiminta on myös houkutellut paluumuuttajia takaisin. Olen erittäin iloinen siitä, että molemmat seurat uskaltavat lähteä kehittämään alueellista jalkapalloa yhteistyön voimalla. Toivon ihmisiltä kärsivällisyyttä ja avointa mieltä. Itse olen vaikuttanut ja pelannut koko lapsuus- ja nuoruusvaiheen Vantaalla ja nähnyt useammin kuin kerran kuinka joku ”superhyväikäluokka” hajosi käsiin samalla kuin seurat kuvittelivat tekevänsä kilpajalkapalloa yksin omilla pienillä resursseillaan”, kertoo Soto.

Ensi kauden joukkueen muodostamisprosessi aloitetaan elokuussa, jolloin TiPS ja PPS 2012 peliryhmät kokoontuvat yhteiseen pelitapahtumaan. Prosessi jatkuu siten, että lokakuun aikana joukkueen pelaajavalinnat on tehty. Yhteisjoukkueeseen valitaan noin 30 pelaajaa, jotka muodostavat kaksi 8v8 peliryhmää Palloliiton sarjakarsintoihin.

Lisätietoja,

• Mauricio Soto, PPS, 0401630497